סוכת שלום – מחווה לזכריה

1987

ACRYLIC ON CANVAS 2.12M X 8M OR 83.4IN X 314.9IN

היצירה "סוכת שלום – מחווה לזכריה" צוירה על ידי הציירת אילנה רביב והוצגה לראשונה בסוכה הגדולה בעולם שנבנתה ברחוב 14 בניו-יורק (מנהטן) בשנת 1987. פרויקט "סוכת שלום" פתח את חגיגות שנות ה-40 לעצמאותה של מדינת ישראל בעיר ניו-יורק. היצירה גדלת מימדים (8 מטרים רוחבה, 2.12 מטרים גובהה) מוצגת באופן קבוע בכניסה הראשית של מרכז הקונגרסים הבינלאומי – בנייני האומה בירושלים.
היצירה כוללת ציור של העיר ירושלים, ארבעת המינים אשר מסמלים את השלום והשלווה בפרותיה של הארץ, נענועו של הלולב לארבע רוחות השמים והסכך הסוכך ומגן מעל העיר, כיונה הסוככת בכנפיה על גוזליה. לצד הציור מופיע ציטוט בכתב העברי העתיק, אשר נקרא גם כתב דַעַץ, כתב רַעַץ או כתב גזר. זהו כתב קדום בן עשרים ושתיים אותיות בו השתמשו עמי המזרח התיכון ובכללם עם ישראל בתקופת המקרא, ובתקופת בית ראשון. יש המכנים כתב זה כתב פיניקי, אשר הוחלף בכתב העברי הנוכחי בימי עזרא ונחמיה בתקופת שיבת ציון. בימי בית שני עוד הוסיפו להשתמש בכתב דעץ, בעיקר בכתובות ממלכתיות חגיגיות ובמטבעות, כך למשל, מטבעות המרד הגדול ומרד בר כוכבא חקוקות בכתב דעץ, וזאת כדי לסמל את הקשר לעבר הרחוק של העם היהודי. במגילות הגנוזות הכתובות בכתב המרובע של ימינו, את השם המפורש, הותירו בצורתו הקדומה.
היצירה בהשראת חזון אחרית הימים של הנביא זכריה בחג הסוכות, הקושר את ירושלים לסמל אוניברסלי של שלום העולם ומדגיש את חשיבות מרכזיותה של העיר:
"וְהָיָה, כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגּוֹיִם, הַבָּאִים, עַל-יְרוּשָׁלִָם; וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת לְמֶלֶךְ יְהוָה צְבָאוֹת, וְלָחֹג, אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת". (זכריה, פרק י"ד, פסוק ט"ז)
האמנית, אילנה רביב, מציגה את עבודותיה במוזיאונים ובגלריות בישראל וברחבי העולם. ציוריה נמצאים באוספים פרטיים, לרבות באוספים של חברות. יצירותיה מתוארות כ"ריאליזם סינתטי" וזכו להערכות מבקרי אמנות ברחבי העולם. האומנית עצמה מתארת את עבודתה כ"גרסה שונה של המציאות, מטאפורה הבוראת ומעצבת חיים מלאכותיים על הבד, מגוון עיצובים שטוחים וניגודים של צורות היוצרים רמות שונות של מציאות". אילנה רביב היא האמנית ילידת הארץ הראשונה שהציגה תערוכת יחיד במוזיאון הלאומי של רוסיה בסנט פטרבורג ואשר הוענק לה אות "אשת העיר" תל אביב-יפו לשנת 2008 על יצירתה בתחום האמנות.
פוסטר מהיצירה ניתן כשי ומזכרת מועידת ראש הממשלה בירושלים בשנת השישים למדינת ישראל.
מידע נוסף אודות האמנית ויצירותיה ניתן למצוא באתר האינטרנט: www.ravivart.com